Takaisin salille tauon jälkeen?

Moni tuttuni on miettinyt tätä asiaa nyt lähiaikoina, kun ei ole ehtinyt käymään salilla yo-kokeiden takia. Itse olin sairaana viime viikolla, joten olen nyt palaamassa nuhan jälkeen salille. Tärkeintä on aloitella hieman hitaammin, eikä vain palata täysilla samaan tahtiin, kuin kävi salilla ennen taukoa. Välillä tauon pitäminen on aivan ehdotonta ja jopa hyödyllistä. Tauon jälkeen on paljon enemmän energiaa ja motivaatiota. 

Sairaslomalta salille palaaminen on kuitenkin hieman erilaista, sillä keho ei ole ollut aivan oma itsensä vähään aikaan ja raskas urheilu ei auta tässä tapauksessa. Olen huomannut että paras tapa palata sairasloman jälkeen salille, on aloitella ensin kevyellä liikunnalla, kuten kävelyllä ja jos haluaa mennä salille, niin aloittelee kevyellä lihaskunnolla. Kevyttä lihaskuntoa on esimerkiksi LISS, Low Intensity Steady State, teet erilaisia Compound liikkeitä vähemmällä painolla, kuin normaalisti. Compound liikkeitä on esimerkiksi kyykyt, jalkaprässi, punnerrukset ja kulmasoutu, eli liikkeitä, jotka aktivoivat useita lihasryhmiä. 

Pisin aika, minkä olen ollut ilman liikuntaa, on viime vuoden helmikuusta huhtikuuhun kun olin melko suuressa leikkauksessa (ei mitään vaarallista ollut kuitenkaan). Sen jälkeen oli hyvin vaikeaa aloittaa harrastukset uudestaan. Olin monta viikkoa liikkumatta ollenkaan, oikeastaan vain pakollinen käveleminen, muu sattui liikaa ja oli muutenkin kielletty. Aloittelin kävelyllä ja jatkoin sieltä salille pyöräilemään ja lopulta salitreeneihin. Tein kevyitä ja lyhyitä sarjoja, jotta en rasittaisi itseäni liikaa. Muutaman kuukauden päästä olin kuitenkin takaisin samoissa painoissa, kuin ennen leikkausta. Voin siis kokemuksesta sanoa, että pitkänkin ajan jälkeen on mahdollista aloittaa uudestaan ja päästä jopa pidemmälle kuin aikaisemmin. Tällä hetkellä olen voimaharjoittelussani elämäni parhaassa kunnossa. 

Motivaatio on kuitenkin kaikkein tärkeintä. Ilman sitä ei pysty tekemään mitään, mutta sen kanssa kaikki on mahdollista. Tahdonkin siis motivoida juuri sinua harrastamaan mitä ikinä haluatkin ja toivon että teet sen heti. En ole ikinä katunut erilaisten harrastusten kokeilemista, enemmänkin kadun sitä etten ole kokeillut enempää harrastuksia. Haluaisin vielä kokeilla muitakin harrastuksia, kunhan tiedän missä kaupungissa tulen viettämään seuraavan vuoden. 

Motivoidu siis jo tänään ja mene vaikka juoksemaan tai ihan vain rauhalliselle kävelylle. Mikä tahansa on parempi kuin ei mitään.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Maaliskuun suosikit

Ruokavaliosta

Esitysmeikki